Din kundvagn är tom Totalt 0 kr Visa/Ändra Ändra i kundvagnen
  Till kassan Till kassan
 

Bättre sömn

Sömnproblem? 15 tips om du har svårt att sova

Det kan vara oerhört frustrerande att ligga vaken i timmar samtidigt som hälsan får lida när sömnen inte fungerar. Som tur är finns många naturliga sätt och kvällsrutiner för att komma i bukt med sömnproblemen. Här är tipsen om du har svårt att sova!

Det är ingen hemlighet att sömnen är viktig för att upprätthålla en god hälsa. När vi sover bra bildar kroppen tillväxthormon som bland annat bygger upp skelett och muskler. Vid sömnbrist verkar det i stället som att kroppen gasar på i nedförsbacke.

Ger du din kropp möjlighet till återhämtning så att du är pigg och utvilad nästa dag? Om inte är dessa 15 enkla tips till för att du ska sova bättre!

  1. Lägg dig varken hungrig eller riktigt mätt. Ät inte 2-3 timmar före läggdags så att kroppen, förutom att återhämta sig, får kämpa med matsmältning.
  2. Undvik koffein-, te- och energidrycker under kvällen. Rött te (rooibos) går bra som har lugnande effekt.
  3. Se till att du har en välfungerande tarm. Förstoppning eller diarré kan vara tecken på stress eller andra obalanser i kroppen som kan påverka nattsömnen.
  4. Träna under dagen men undvik hårda pass innan läggdags som får dig att gå upp i varv.
  5. Gör avkopplande aktiviteter som lugnar sinnet, t.ex. lyssna på avslappnande musik eller en mysig ljudbok. Ta en kort svalkande promenad för att rensa tankarna.
  6. Undvik elektronik som triggar igång tankeverksamheter för nära inpå sänggåendet.
  7. Massera pannan, tinningarna och nacken med ekologisk massageolja eller ayurvedisk kroppsolja.
  8. Håll händer och fötter varma för din egen avslappnings skull.
  9. Lyssna på dina andetag, ett naturligt lugnande medel för sömnen. Yoga eller vägledd meditation fungerar också avkopplande.
  10. Massera dina fötter med massageolja och några droppar eterisk lavendelolja. Ta sedan ett varmt fotbad eller bad.
  11. Lägg dig senast klockan 22 för att samla kraft till nästa dag. Mellan klockan 22 - 02 avslutar kroppen förbränningen av maten och sinnet smälter intryck som samlats under dagen.
  12. Vänd inte på dygnet under helgen. Se till att vara utvilad när du är ledig och försök att behålla de välgörande rutinerna som du har skapat.
  13. Aromalampa är effektivt för att lugna sinnet. Somna med den naturliga doften av lavendel, kamomill, ylang ylang eller jasmin.
  14. Sov på en sval, mörk och lugn plats.
  15. Släpp oron över att inte kunna somna och de stressande tankarna över allt vad sömnbrist innebär. Somna positiv och ta för vana att tänka på en glad händelse när du lägger dig.

Förslag på produkter för stöd vid sömnproblem

Vissa mineraler, kryddor, örter och eteriska oljor verkar lugnande för den mentala och fysiska hälsan. Här har vi sammanställt förslag på produkter som kan vara ett stöd när man har svårt att sova.

Night time te Pukka Naturligt sömnmedel Flytande magnesium
Night time te Naturligt sömnmedel från Pukka Flytande magnesium
Triphalapulver Vata te Triphala rose
Triphalapulver Vata-te Triphala med ros
citronmeliss Eteriska oljor som är lugnande aromalampa
Ekologisk torkad citronmeliss Citronmeliss, kamomill, lavendel som eteriska oljor. Doftlampor och aromalampor
Valterianarot och valerianaextrakt Passionsblomma Kroppsoljor
Valterianarot för te och flytande valerianaextrakt Passionsblomma Hudoljor och kroppsoljor
Bedtime - Yogi Tea Kamomillte - Clipper Nighty Night - Clipper
Dela informationen:

Prenumerera på dessa artiklar genom vårt nyhetsbrev!

E-post
 

Tillbaks till artikellistan