Din kundvagn är tom Totalt 0 kr Visa/Ändra Ändra i kundvagnen
  Till kassan Till kassan
 

Ett naturligt solskydd?

Varför är ett bra solskydd svårt att hitta? Det är många tveksamma ingredienser i de flesta solskydden på marknaden och det är svårt att veta vad som är bra och dåligt. Vi har sökt och jämfört, och lite tråkigt är att vissa ekologiska solskydd innehåller ämnen som till en viss del bör undvikas. Många ekologiska solskydd har även en begränsad mängd ekologiskt innehåll. Så vi ställde frågan, vad är det naturligaste solskyddet?

Kroppen har ett naturligt försvar eftersom huden blir brun när vi solar. Skyddet finns, så hur kan det bli bättre utan onödiga kemiska tillsatser? Behöver kroppen hjälp till ett bättre skydd? Svaret på båda frågor är ja.

Lösningen består av ph-kalk, olivolja, morotsolja, vetegroddolja eller hallonfröolja. Så hur ger dessa råvaror ett naturligt solskydd?

  1. pH-kalk, solskydd inifrån kroppen. Här är en text vi lånat från vår leverantör pH-balans, om hur kalk kan hjälpa kroppen invärtes:

    "Pigmenteringen av huden är, om man generaliserar, ett spel mellan
    UV-ljus, D-vitamin & kalcium. Solen är den i särklass bästa källan för
    D-vitamintillverkning, men, som de flesta glömmer, är att hormonet D3 måste möta kalcium (främst från tarmen), annars händer det inte så mycket med solskyddet.

    Har man inget kalcium i tarmen tar kroppen av skelettet tills det inte går längre, dvs - kroppen bränner hellre huden snarare än att öka benskörheten. Man kan även bli mer benskör medan kroppen försöker skydda sig.

    Det talas ofta om D-vitaminbrist, men kanske bör man hellre utgå ifrån kalciumbrist. Tar man således kalcium innan och under tiden man vistas i solen så bildar kroppen D-vitamin och pigmenterar/skyddar huden, samt bildar ny skelettvävnad.

    Räkna med en solfaktor motsvarande 10-12 när du äter pH-kalk i solen. Dosera 2-3 matskedar i en stor PET-flaska vatten som du dricker ur klunkvis under solbadandet."

    Med pH-kalk får du alltså både en basgörande effekt i kroppen och ett lättare solskydd. Dubbel hälsoeffekt kan man säga. Följ den här länken om du vill läsa en längre artikel om kalk och solskydd.
  2. Olivolja för att skydda cell- & cellmembran. Olivoljan innehåller antioxidanter och olein. Olein är en fettsyra som hjälper att skydda cellmembranet. Antioxidanterna (E-vitaminet) skyddar cellen från att bli solbränd.

    Olivoljan är mer som en hjälp och aftersun. Det finns ingen uttalad solskyddsfaktor av att äta olivolja och måste också ätas regelbundet. Ta en matsked innan du solbadar.
  3. Morotsolja, har en naturlig solskyddsfaktor mellan 38-40. (Vi rekommenderar vår morotsolja)
  4. Vetegroddsolja, har en naturlig solskyddsfaktor på 20. (Finns här.)
  5. Hallonfröolja, har en naturlig solskyddsfaktor mellan 28-50. (Hittar du här)

Skyddet från oljorna ovan får du genom deras höga halter av antioxidanter, vitaminer och Omega-3 & 6 i fettsyrorna.

Det finns mycket att läsa om hur kost och oljor kan hjälpa kroppen att få ett naturligt solskydd. Här är några länkar till forskning, texter och referenser inom ämnet. Alla länkar går till sidor med engelskt språk.

- The good news about nature’s SPF protection
- Eat Your Sunscreen!
- Potential of herbs in skin protection from ultraviolet radiation
- Efficacy Study of Sunscreens Containing Various Herbs for Pro­tecting Skin from UVA and UVB Sunrays

Viktigt! Ovanstående alternativ till "vanligt" solskydd i tub har till en viss del grunder av forskning men saknar utförliga tester. Det är inte en sammansatt formel av oljor, fetter, mineral- och metallämnen som är testad att skydda mot UV-A och UV-B med en utfärdad solskyddsfaktor.

Hur skiljer sig solskydden? Alternativen ovan hjälper mot UV-strålning som kroppen absorberar. Är du osäker ska ett solskydd med mineraler och metaller användas som även reflekterar UV-strålning.

Ett dilemma är bl.a. att morots-, vetegrodd- och hallonfröolja har ett skydd, men det får inte skrivas ut (enligt lag) på förpackningen eller marknadsföras när det finns naturligt i råvaran.

Har din hud lite pigment ska du vara försiktig om du väljer att prova detta alternativ. Gillar du att solbada länge ska du vara lika försiktig.

Däremot att vara försiktigt nyfiken, våga prova och hjälpa kroppen inifrån är ingen förlust. För visst är det lite märkligt att solen, som ger liv till hela planeten, skulle vara så farlig som forskarna ibland framställer att den är?

Oljor för solskydd

Dela informationen:

Prenumerera på dessa artiklar genom vårt nyhetsbrev!

E-post
 

Tillbaks till artikellistan